Viering van Moluks Immaterieel Erfgoed

Viering van Moluks Immaterieel Erfgoed tijdens Open Monumentendag bij Streekmuseum Krimpenerwaard

Op 9 september 2023, ter gelegenheid van Open Monumentendag, zal het Streekmuseum Krimpenerwaard met trots deelnemen aan een bijzondere samenwerking met de Molukse gemeenschap. Dit jaar staat de viering van Moluks Immaterieel Erfgoed centraal, waarbij bezoekers de gelegenheid krijgen om de rijke culturele tradities van de Molukse gemeenschap van dichtbij te ervaren.

Het immaterieel erfgoed van de Molukse gemeenschap vormt een waardevol onderdeel van de geschiedenis en identiteit van Krimpen aan den IJssel. Tijdens Open Monumentendag krijgen bezoekers de kans om deze tradities te verkennen en te waarderen.

Hoogtepunten van het evenement:

Molukse Klederdracht:

• Bewonder de prachtige en kleurrijke Molukse klederdracht, die niet alleen een visuele schoonheid belichaamt, maar ook de diepgaande betekenis van traditie en verbondenheid weerspiegelt. De klederdracht wordt gepresenteerd door Batha Suitela, Dansdocente Moluks Cultureel Dansen en in Moluks Immaterieel Erfgoed.

Culinair Genot: Stichting Tjari Dana Krimpen a/d IJssel en Rujak Suli uit Moordrecht verwelkomen bezoekers met heerlijke Molukse hapjes, die niet alleen de smaakpapillen verwennen, maar ook een belangrijk aspect van de Molukse cultuur belichten.

Deze samenwerking tussen het Streekmuseum Krimpenerwaard en de Molukse gemeenschap benadrukt de waarde van immaterieel erfgoed als een levende en evoluerende erfenis die generaties verbindt en culturele identiteit versterkt. Door deze tradities te presenteren tijdens Open Monumentendag, wordt niet alleen de geschiedenis bewaard, maar wordt ook de culturele diversiteit van de regio gevierd.

Het evenement vindt plaats op 9 september 2023 van 10.00 tot 16.00 uur bij het Streekmuseum Krimpenerwaard, gelegen aan IJsseldijk 312. De deuren staan open voor bezoekers van alle leeftijden om dit unieke culturele samenkomen te beleven.

Voor meer informatie over het evenement en het volledige programma, kunt u terecht op de website van het Streekmuseum Krimpenerwaard: Open Monumentendag in Krimpen aan den IJssel.