Nieuwe tentoonstelling: Istori-Istori Maluku

Het Streekmuseum Krimpenerwaard presenteert vanaf vrijdag 1 april de tentoonstelling Isotri-Istori Maluku Krimpen a/d IJssel, ofwel Geschiedenis van Molukkers in Krimpen a/d IJssel. De expositie is een ode aan de geschiedenis, kunst en cultuur van de lokale Molukse gemeenschap. Het ontstaan van de Molukse wijk in de jaren 60, maar ook de muziek en de rituele kleding van nu staan centraal.

Onvertelde verhalen

De inmiddels afgestudeerde Rianne Tomasouw liep in 2020 voor haar masteropleiding stage bij het Streekmuseum Krimpenerwaard. Ze onderzocht de verschillende manieren waarop de Molukse geschiedenis in Nederland wordt verteld en interviewde daarvoor Molukse Krimpenaren. Hieruit bleek dat er nog ontzettend veel verhalen te vertellen zijn over de Molukse cultuur en symboliek, die tijdens de landelijke aandacht voor ‘70 jaar Molukkers in Nederland’ bijna niet aan bod kwamen. Daar lag de nadruk voornamelijk op de reis naar Nederland, de woonoorden, en de treinkaping. Maar de Molukse gemeenschap is zo veel meer dan dat!

Een bijzondere samenwerking

Zo ontstond het idee om een tentoonstelling te creëren waarin juist deze cultuur en symboliek centraal staan, om een nieuw perspectief te bieden op de geschiedenis van Molukkers in Krimpen a/d IJssel. Hiervoor is een samenwerking tot stand gekomen met groep vrijwilligers met een Molukse achtergrond en met Stichting Tjari Dana Krimpen aan den IJssel. Door deze verbinding zijn er bijzondere verhalen toegevoegd aan de collectie van het Streekmuseum Krimpenerwaard. Zo werden er tijdens de voorbereidingen foto’s ontdekt van Molukkers aan het werk bij de scheepswerf van (toen nog) Van Der Giessen – De Noord. Hoewel het Streekmuseum al een grote collectie had van objecten omtrent de scheepswerf, was dit nieuwe informatie.

Activiteiten en educatie

In de periode dat de tentoonstelling te zien is, worden er door het Streekmuseum Krimpenerwaard en de verschillende samenwerkingspartners meerdere activiteiten georganiseerd zoals lezingen, workshops en activiteitendagen. Houd de website (www.streekmuseumkrimpenerwaard.nl) en social media kanalen van het museum in de gaten om op de hoogte te blijven van het programma rondom de tentoonstelling.

Istori-Istori Maluku Krimpen a/d IJssel is mede mogelijk gemaakt door het Innovatiefonds Cultuur van de Gemeente Krimpen aan den IJssel, de J.E. Jurriaanse Stichting en de Van Cappellen Stichting.